Tanken in het buitenland? Let op wat je pompt!
Houd er rekening mee dat niet alle benzine even geschikt is voor elke auto. Ga jij deze zomer op vakantie met een auto die rijdt op benzine? Let dan goed op als je in het buitenland bij een tankstation staat. Vooral voor de vele Frankrijkgangers is het oppassen geblazen.
Van Euro 95 en 98 naar E10 en E5
Tot voor kort kon je aan de pomp kiezen tussen twee typen loodvrije benzine: Euro 95, geschikt voor vrijwel elke benzine-auto, en Euro 98, speciaal voor oudere en sportieve auto’s. Tegenwoordig wordt er bio-ethanol aan benzine toegevoegd. Hoeveel dat maximaal is (in procenten), zie je sinds 2019 aan de nieuwe aanduidingen E10 en E5.
Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?
Voor nieuwe auto’s is E10 geen probleem, maar voor oudere auto’s ligt dat soms anders. Bij ongeveer 10 procent van de auto’s die in Nederland rijden kan E10 schade aan leidingen en pakkingen veroorzaken. Dus twijfel je, tank dan voor de zekerheid E5. Hier kun je checken of jouw auto geschikt is voor E10.
E85 is funest
Echt rampzalig wordt het als je benzine van het type E85 tankt. Daar zit maar liefst 85 procent bio-ethanol in. In bijvoorbeeld Frankrijk en de Scandinavische landen zijn er inmiddels heel wat auto’s met speciale flexifuel-motoren die daarop kunnen rijden. Jouw Nederlandse auto is er hoogstwaarschijnlijk niet geschikt voor. Sterker nog: je kunt er ernstige motorschade door oplopen. Dus heb je per ongeluk toch E85 in je tank gedaan? Rijd dan niet verder maar schakel voor de zekerheid een reparateur in.